[dropcap size=small]D[/dropcap]e Amerikaan James Glickenhaus (zeg maar Jim) heeft een bijzondere smaak als het om autos gaat. Zijn nieuwste aanwinst is de SCG 003, een auto die speciaal voor hem ontworpen en gebouwd werd. Deze week rijdt hij er op de Nürburgring een 24-uursrace mee.
Als je zegt dat Jim Glickenhaus een bijzondere smaak heeft, is dat eigenlijk nogal een understatement. Zo kocht hij vorig jaar de Ferrari Modulo, een concept car uit 1970 waarvan er maar één bestaat. Die auto heeft nooit gereden, maar daar wil Jim verandering in brengen. In de jaren 70 kocht hij een raceauto, een Lola T70; niet om mee te racen, maar om op zondagmorgen een ritje mee in de buurt van New York te maken. Een andere auto in zijn garage is een Ford GT40, ook al zon raceauto die hij geschikt maakte om mee op de openbare weg te rijden. Die auto moet hem enorm aanspreken, want Ford bouwde die auto na een hoogoplopende ruzie met Ferrari. En ruzie met Ferrari, daar kan Jim over meepraten.
/ Ruzie met Ferrari
Jim is een enorme Ferrari-liefhebber een van de Ferraris in zijn collectie is de oudste nog bestaande Ferrari ter wereld. Bijna tien jaar geleden besloot hij echter dat hij toe was aan een heel bijzondere Ferrari: een exemplaar dat hij zelf zou laten ontwerpen. Hij kocht daarom een Ferrari Enzo, de snelste en meest exclusieve auto die het merk aan het begin van deze eeuw verkocht. Dat er slechts 400 exemplaren van werden gebouwd, weerhield Jim niet om de zaag erin te zetten. Dat liet hij doen door de Italiaanse meesterontwerpers van Pininfarina, die de Enzo omtoverden tot de P4/5 - een one-off die helemaal naar Jims smaak werd gebouwd.
Hoewel het een prachtige auto is, is dit de auto die zorgde voor de langdurige ruzie die hij met Ferrari heeft. Niet bij ons gebouwd, dus er mag geen Ferrari-logo op, zeiden de Italianen. Ik kocht een Ferrari Enzo en daar zet ik zoveel Ferrari-logos op als ik wil, luidde het antwoord van Jim.
Toen hij later besloot om met de P4/5 te gaan racen, deed hij dat zonder Ferrari-logos, maar ook bijna zonder wielen: de ophanging van de Ferrari was niet sterk genoeg voor 24-uursraces en daarom verloor hij de wielen bijna. Je zult begrijpen: dat beviel hem maar heel matig.
/ Droom
De oplossing voor dat probleem? Jim besloot om een nieuwe one-off te bouwen. Alleen dit keer niet op basis van een Ferrari, daar was hij wel even klaar mee. En het ontwerp komt niet van Pininfarina, want daar bouwen ze geen one-offs meer. De Belg Lowie Vermeersch, die bij Pininfarina werkte en daar de P4/5 ontwierp, heeft echter inmiddels zijn eigen designstudio: GranStudio - natúúrlijk gevestigd in Italië. Ook een andere Belg speelde een bijzondere rol, namelijk Bart Lenaerts, een autojournalist. Bart: Ik wilde heel graag een keer het ontwerpproces van een auto van begin tot eind volgen. Dat is nog nooit gebeurd, laat staan door onafhankelijke journalisten. Dat heb ik jarenlang tegen heel veel ontwerpers gezegd en Vermeersch had dat blijkbaar onthouden, want hij belde me op toen hij met dit project begon. Die kans liet ik natuurlijk niet glippen. Stel je voor dat een vent een boek had geschreven over de eerste auto die Ferrari bouwde Wat je van het resultaat vindt, moet je zelf beoordelen, maar het was echt mijn droom om dit te doen.
[video_ad]
Ik vraag Bart of die droom wel uit is gekomen; het bouwen van een one-off is immers een heel ander verhaal dan het ontwerpen van een auto die honderden of duizenden keren (of nog vaker) gebouwd moet worden. Wat ik wilde zien is waarom het achterlicht precies op díe hoogte zit. Ik vroeg me af hoe je begint met het ontwerpen van een wielophanging. Voor een one-off moet dat ook allemaal gebeuren. Het enige is dat het nu in veel kortere tijd gebeurde, omdat het team veel kleiner was. De ontwikkeling duurde nu nog geen twee jaar, terwijl het bij de grote automerken misschien wel vier of vijf jaar kost.
/ Gekken en zotten
Jim keek bijna neer op mensen die een one-off laten bouwen en die vervolgens proberen te verkopen. Dat zou hij nooit doen, vertelt Bart. Tot het idee ontstond om ook op Le Mans te gaan racen. Dan móet je meerdere exemplaren hebben. Dat was een lastig moment, want wat zou ik op gaan schrijven? Jim zei: schrijf gewoon op hoe het gegaan is, want alleen gekken en zotten veranderen nooit van mening. Daarom is de SCG 003 niet alleen een nieuwe auto, je kijkt ook het allereerste model van een nieuw merk. Wat er verder gaat gebeuren weet niemand, vertelt Bart. Maar ik heb wel een vermoeden dat dit niet de laatste auto is die we van Glickenhaus zullen zien.
En of de wereld geïnteresseerd is in de uitspattingen van een rijke Amerikaan? Mensen zien dat dit geen met geld strooiende gek is, maar een autoliefhebber die toevallig het geld heeft om zijn dromen waar te maken. Dat zag je ook bij het ontwerpen; het team was jong, maar Jim liet zich met argumenten overtuigen. Er is geen schroef in die hele auto die daar zit alleen omdat Jim dat zo nodig wil, want hij gedraagt zich niet als een verwende miljonair. En daarom wil iedereen weten wat voor auto dit nu precies is. De auto zou in Genève onthuld worden, maar Jim werd ongeduldig en gooide toch vast wat plaatjes op de sociale media. Een paar uur later liet Audi de eerste fotos zien van de nieuwe R8. Zon groot merk heeft daar een hele strategie voor, maar dan komt zon Amerikaan die wat ongeduldig wordt ineens roet in het eten gooien. Die R8 hing er maar een beetje bij, want iedereen had het over SCG 003. Mooi toch, de grote jongens uitdagen?
De SCG 003 rijdt komend weekend de 24-uursrace op de Nürburgring. Donderdag en vrijdag zijn er trainingen en kwalificaties, zaterdag om 16.00 uur begint de race. Er komen twee SCG 003s aan de start, waarvan één bestuurd wordt door James Glickenhaus. Het boek van Bart Lenaerts, Inside SCG 003, is te bestellen via waft.be.