Nederland koploper bij verkoop Bugatti Chiron

Bugatti heeft de nieuwe Chiron nog niet eens gepresenteerd, maar toch zijn er in Nederland al acht exemplaren bekend. Da...

Bugatti heeft de nieuwe Chiron nog niet eens gepresenteerd, maar toch zijn er in Nederland al acht exemplaren bekend. Daarmee is Nederland zelfs de koploper in Europa.

Bestel de laatste editie

Je hoort weleens geklaag dat de belastingen op auto’s in Nederland zo hoog zijn. Helemaal waar. En als je je kop boven het maaiveld uitsteekt? Nou, dan weet je het wel. Behalve als je bankrekening zo moddervet is dat het allemaal écht niet meer uitmaakt, want dan bestel je gewoon een Bugatti. Ook als je er nog niet mee hebt kunnen rijden. Ook als je pas begin maart op de Autosalon van Genève ontdekt hoe je nieuwe speeltje eruitziet. Michel Perridon is een van de gelukkigen en Afrojack is over een tijdje de eigenaar van een halve Bugatti, want hij kocht zijn exemplaar samen met Jeroen van den Berg. Wie de overige exemplaren heeft gekocht, is niet bekend.

Dat er in Nederland al acht Chirons verkocht zijn, maakte importeur Pon bekend bij de opening van de vernieuwde Bugatti-showroom. Geen hippe tent in Amsterdam-Zuid, geen andere superlocatie in een grote stad, maar op een industrieterrein in Leusden. Daar staat namelijk het Koopmanshuis, dé plek in Nederland waar je terecht kunt voor een Bugatti, Bentley of Lamborghini. (En als je je kwartet compleet kunt maken, kun je in het pand ernaast nog even een Porsche meenemen.)

Lees ook: De nieuwe Bugatti Chiron wordt de snelste auto ooit

Dat Koopmanshuis werd de afgelopen maanden van onder tot boven verbouwd; alleen de buitenmuren bleven overeind. Los van het Bugatti-nieuws was ook op Bentley-gebied een nieuwtje te zien, want de Bentayga (je vierwielaangedreven Bentley voor in de modder) was voor het eerst in Nederland te zien. Ook het derde merk in het pand, Lamborghini, had een aardig nieuwtje. Dit jaar gaan de Nederlanders Jeroen Mul en Max van Splunteren namelijk voor het GT3 Junior team van Lamborghini racen met een Huracán GT3 in de Blancpain GT3 Series.

Terug naar de Bugatti. Wat weten we al over de Chiron? Het schijnt dat hij lijkt op de concept car die Bugatti een tijdje terug voor het eerst toonde, de Vision Gran Turismo. Van die auto bestaat er één en die is nu in Nederland te zien.Maar wat we zeker weten is dat de Chiron de opvolger van de Veyron is, en hij moet zijn voorganger in alle opzichten overtreffen: hij moet zowel lichter als sneller zijn. En sneller, dat valt nog niet mee bij een auto die de meer dan 400 kilometer per uur rijdende Veyron moet opvolgen. Volgens de geruchten weegt de Chiron ongeveer 1.800 kilo, krijgt hij een 16-cilinder motor met vier turbo’s en 1.500 pk en sprint hij van 0 naar 100 in twee seconden. En de topsnelheid? Die zou rond de 460 kilometer per uur liggen!

Tekst: Perry Snijders