De grootste tech-schandalen van 2019

Facebook, Google, Amazon, Apple... allemaal blijken ze de nodige privacylijken in de kast te hebben. Ons online gedrag en data blijkt het goud van de 21ste eeuw, en dan kijk je als techreus niet op een schandaaltje meer of minder.

De grootste tech-schandalen van 2019

1. Facebook

NEPADVERTENTIES

Volgend jaar zijn er presidentsverkiezingen in Amerika. Natuurlijk zullen Trump en zijn Democratische opponent onder een vergrootglas komen te liggen, maar voor Facebook wordt 2020 minstens zo’n belangrijk jaar. Dit jaar (in juli) mochten Mark Zuckerberg en zijn schavuiten al een boete van 5 miljard dollar betalen vanwege het Cambridge Analytica- schandaal, en in 2019 blijft Facebook lekker in haar eigen privacy-onkundevlek wrijven.

Zo verklaarde Zuckerberg een paar weken geleden nog voor de Amerikaanse hoorzitting in de Senaat op uiterst onhandige wijze dat Facebook neutraal wil zijn als het om verspreiden van politieke advertenties gaat. Men wil geen partij kiezen, geen stelling innemen. Het gevoelige punt is echter dat politieke advertenties meer mogen dan gewone advertenties. Ze mogen zelfs desinformatie verspreiden waarbij halve en hele waarheden niet gecontroleerd worden. Zo konden Trump-aanhangers Joe Biden belachelijk maken met een nepvideo en Facebook stond erbij en keek ernaar. 

Sowieso doet Facebook nogal slapjes als het om nepadvertenties gaat, want onze eigen John de Mol won zeer recent een rechtszaak tegen de techreus. Het betreft hier de kwestie waarbij de beeltenis van De Mol (en van andere be- kende Nederlanders) ongevraagd gekoppeld wordt aan een partij de investeert met bitcoins. Veel mensen zijn voor grote bedragen opgelicht door deze dubieuze club en hun nepadvertenties. Logisch dat De Mol en andere be- kende koppen hier ver vandaan willen blijven. Volgens de rechter moet Facebook de nepadvertenties per direct weren van het sociale medium. Facebook beraadt zich op de zaak, maar sluit een hoger beroep niet uit. Zucht.

2. Google

IS ER EEN DOKTER IN DE ZAAL?

Mag Mark Z. momenteel de techkop-van-jut zijn, ook Google is een databoefje met hoofdletter D. Zo schikte het bedrijf afgelopen zomer voor een bedrag van 13 miljoen dollar met de Amerikaanse staat. Dat ging overigens al over een schandaaltje uit 2010, betreffende het verzamelen van persoonlijke informatie van wifi-netwerken via Street View-auto’s. Een schijntje overigens in vergelijking met het bedrag van 1,49 miljard dollar dat Google afgelopen voorjaar moest bestalen voor machtsmisbruik van AdSense, de reclametak van Google.

Meer recent is het meeluisteren in Nederlandse en Vlaamse huishoudens via Google Home en de slimme assistent. Overigens ligt het ook een beetje aan de gebruikers zelf: in de privacy-instellingen kan worden aangegeven dat audiofragmenten niet met Google mogen worden gedeeld. Dit is echter niet de standaardinstelling... waar we dan weer niet echt verbaasd over zijn. Want waarom zou je dat van tevoren uitleggen aan de consument?

Nog recenter (12 november om precies te zijn) kwam aan het licht dat Google de medische gegevens van tientallen miljoenen Amerikanen heeft bemachtigd door een samenwerking met de Amerikaanse zorgaanbieder Ascension. Het betrof een nog geheim project onder de codenaam Nightingale. De zorggegevens omvatten onder andere resultaten van diagnoses en laboratoriumonderzoeken, tot volledige medische geschiedenis van patiënten, compleet met naam en geboortedatum. Nog pijnlijker: grote groepen medewerkers van Google hadden eenvoudig toegang tot deze gegevens. Is er een dokter in de zaal?

Uiteraard is dit nog maar het topje van de ijsberg: ook Amazon, Apple en basically het hele land China maakten zich schuldig aan online wanpraktijken. Het schandaal van China lijkt zelfs op een real-life aflevering van Black Mirror... Meer weten? Je leest het hele artikel in ons nieuwe decembernummer of via Blendle

Knowhow
  • iStock