Maar hoe bereik je een hoogtepunt in Google in 2021? Nou, door onze handige online marketing tips te gebruiken. Wij hebben alvast de grootste SEO trends voor het komende jaar op een rijtje gezet.
Gebruikerservaring is in 2021 belangrijker dan ooit
Een van de meest belangrijke ontwikkelingen op SEO gebied is dat gebruikerservaring nóg belangrijker is. Google noemt dit ook wel ‘User Experience’ (UX). Een goede gebruikerservaring heeft een positieve impact op de ranking van een site in de zoekmachines. Komend jaar zal Google Search de zogeheten ‘Core Web Vitals’ gebruiken voor zijn ranking. Dit zijn een aantal statistieken gericht op de gebruiker die de meest belangrijke aspecten van de gebruikerservaring in kaart brengen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende elementen:
- Laadtijd van de website.
- Interactiviteit.
- Stabiliteit van de inhoud tijdens het laden. Dus dat je niet per ongeluk op een verkeerde knop klikt omdat je vinger verschuift.
Core Web Vitals
Google wordt steeds geavanceerder. Het onthoudt zelfs je parkeerplaats, hoe handig! Daarnaast brengt het regelmatig updates uit. Met de implementatie van ‘Core Web Vitals’ laat Google zien dat het nog meer waarde hecht aan de gebruikerservaring. Een website moet goed vindbaar zijn op verschillende apparaten en platforms, snel laden een goede navigatie hebben. Heeft een site dit allemaal in huis? Dan is het beter zichtbaar in de zoekresultaten.
Eigen rapport voor inzicht in gebruikerservaring
Google Search Console heeft een eigen Core Web Vitals rapport voor jou klaarstaan. Op die manier krijg je een beeld van jouw webpagina’s op het gebied van gebruikerservaring. Op die manier krijg je een idee van wat er nog verbeterd kan worden. Misschien zijn er wel pagina’s op de site die langzaam laden. Het kan ook zijn dat gebruikers zich ergeren aan pop-ups die in beeld verschijnen. Met dit handige rapport kom je er snel achter. En er is nog meer goed nieuws: Google geeft zelfs een aantal verbetersuggesties.
Maak je website mobielvriendelijk
Maak je website tenslotte mobielvriendelijk. Het is een van de hoekstenen van een goede SEO-strategie. Op de mobiele telefoon moeten je informatieve artikelen en blogs even goed leesbaar zijn als op de desktop, laptop en tablet. Controleer zelf hoe je website er op de mobiele telefoon uitziet en maak het toegankelijk voor zowel Windows- als Android en iOS-besturingssystemen.
Het verkrijgen van relevante informatie staat centraal
Het algoritme van Google verbetert ieder jaar. Met iedere update is de zoekmachine beter in staat om te begrijpen hoe mensen zoeken. Het verkrijgen van relevante informatie wordt in 2021 dan ook belangrijker dan ooit. Een bezoeker moet aan de hulp van zoektermen snel de beste en meest relevante zoekresultaten te zien krijgen. Door de juiste informatie aan te leveren verhoog je de ranking van je site.
Wat zijn zoekintenties?
De zogeheten ‘zoekintentie’ is in 2021 belangrijker dan zoekwoorden. Het maakt onderdeel uit van BERT, een van de grootste updates van Google uit de afgelopen vijf jaar. Het zorgde ervoor dat de zoekmachine veel meer ‘conversatie gericht’ is geworden. Dit houdt in dat het Google algoritme nu in staat is om bij een of meerdere zoekwoorden precies het juiste product of de dichtstbijzijnde locatie van een bepaald product of dienst te tonen. Oftewel: Google kan relevante informatie lokaliseren op basis van de intentie van een gebruiker. Kort samengevat zoeken de meeste mensen op basis van vier intenties:
- Het verkrijgen van informatie
- Het willen doen van een aankoop
- Het vergelijken van producten en/of diensten
- Het bezoeken van een bepaalde website
Hoe gebruik je de zoekintentie voor SEO?
Wat kun je hier nu mee voor je SEO-strategie? Het antwoord is heel simpel: wees nuttig. Mensen maken gebruik van je website of kopen je producten en/of diensten als je hun behoefte begrijpt. Alles draait om inhoud en begrip. Stel jezelf de volgende vraag; wat willen je bezoekers nu echt? Willen ze iets kopen of alleen bepaalde informatie vinden? Bij deze nog een aantal tips:
Schrijf de inhoud van je site op basis van de behoeftes van je doelgroep. Stel je voor dat je bezoekers graag duurzame t-shirts willen kopen. Schrijf in dat geval bijvoorbeeld een artikel over de voordelen van duurzame t-shirts, hoe ze worden geproduceerd enzovoort.
Maak eventueel een lijst met ‘Frequently Asked Questions’ om te laten zien dat je verstand hebt van het onderwerp. Wat heb jij te bieden en wat maakt jouw bedrijf, product of dienst anders dan de concurrentie? Geef daar zo nauwkeurig mogelijk antwoord op in de FAQ.
Kortom: optimaliseer je website zo dat het nuttig en relevant is. Daarmee bereik je in 2021 zeker een hoogtepunt op Google!
- Unsplash