Vergeet sex, koop een Porsche

Je kunt erover discussiëren of verslavingen positief zijn, maar Porsche denkt daar heel anders over. Het sportwagenmerk...

Je kunt erover discussiëren of verslavingen positief zijn, maar Porsche denkt daar heel anders over. Het sportwagenmerk heeft namelijk laten onderzoeken of het rijden in een Porsche verslavend is. Conclusie: mocht je willen stoppen met alcohol, koffie en chocola en mocht sex even niet onder handbereik zijn, dan kun je altijd nog een stukje met een Porsche gaan rijden.

Bestel de laatste editie

De hersenen verwachten dezelfde mate van genot van het rijden in een Porsche als ze verwachten van andere verslavende dingen. Dat suggereert dat Porsche-rijden potentieel een verslavende prikkel is, blijkt uit onderzoek van prof. dr. Victor Lamme, verbonden aan de faculteit Cognitieve Neurowetenschappen van de Universiteit van Amsterdam.

Voor het onderzoek krijgen 21 Porsche-rijders in een fMRI-scanner korte films te zien van verschillende auto’s. Ter vergelijking kregen ze ook beelden te zien van verschillende stimuli die erom bekendstaan hersengebieden te activeren waar verslavingen ontstaan. Uit de resultaten kwam naar voren dat het positieve gevoel dat wordt opgewekt door het zien van een Porsche vooral plaatsvindt in een gebied dat de nucleus accumbens wordt genoemd. Dat betekent dat Porsche-rijden deels aanzet tot dezelfde hersenactiviteit als bekende verslavende stimuli, zoals alcolhol, koffie, chocola en seks. ‘Dat suggereert dat Porsche potentieel een verslavende prikkel kan zijn. Je kunt dus potentieel verslaafd raken aan het rijden in een Porsche,’ vertelt Lamme.

Overigens introduceerde het merk deze maand ook een versie van de 911 waar we op voorhand verslaafd aan zijn: de 911 R. Het merk introduceerde die variant op de Autosalon van Genève, waar bijvoorbeeld ook de Bugatti Chiron en Pagani Huayra BC voor het eerst te bewonderen waren.

In het februarinummer van Playboy kon je de ultieme 911-test lezen. Rallycoureur Kevin Abbring vertelde daarin: ‘De laatste 911 GT3 RS is ongelooflijk goed, maar ik heb weinig op met de flippers aan het stuur. Als ik met de pook schakel, gaat het me eigenlijk veel beter af. Maar nóg liever schakel ik zelf, want in mijn ogen moet een 911 een auto zijn die je zoveel mogelijk rijplezier geeft.’

Precies dát is wat Porsche nu presenteert: een auto die heel veel lijkt op de meest recente 911 GT3 RS, maar dan handgeschakeld en zonder de kolossale achterspoiler. Het merk spreekt zelf over een wolf in schaapskleren, maar daarvoor zijn de rode strepen misschien toch wat te opvallend.

En die naam? Waarom heet hij Porsche 911 R? In 1967 bouwde Porsche ook al eens een 911 R, een raceauto waarmee ook op de openbare weg mocht worden gereden. Hij was sneller en lichter dan de reguliere 911. Precies dat heeft Porsche nu weer willen doen, en vandaar dat de oude naam weer van stal is gehaald. Om die reden ook monteert Porsche vrolijke ruitjesbekleding die doet denken aan de bekleding van een halve eeuw terug. Er is nog een overeenkomst: net als toen wordt de R in gelimiteerde oplage gebouwd. Toen werden er slechts 24 geproduceerd, nu worden het er 991. Dat mag dan ruim 40 keer zo veel zijn, toch was de 500 pk sterke 911 uitverkocht voor we met onze ogen konden knipperen. Maar natuurlijk willen we graag controleren of het onderzoek klopt. Dus, Porsche: we willen er meer dan graag een stukje mee rijden. Maar als dat écht niet lukt, is een avondje met jullie aantrekkelijke stagiaire misschien een aardig alternatief.

Tekst: Perry Snijders

[gallery type="rectangular" size="medium" ids="157127,157129,157131,157133,157135,157137,157139,157141,157125"]